FANDOM

Corn
Ramură cu fructe
Clasificare ştiinţifică
Regn: Plantae
Diviziune: Magnoliophyta
Clasă: Magnoliopsida
Ordin: Cornales
Familie: Cornaceae
Gen: Cornus
Subgen: Cornus
Specie: C. mas
Nume binomial
Cornus mas
L.
Fișier:Cornus mas flowers.jpg

Cornul, sau cornul european (Cornus mas) este o specie de plante nativă sudului Europei şi sud-vestului Asiei.

Este un arbust mijlociu spre mare, deciduu, sau mai rar un arbore mic, cu înălţimea între 5 şi 12 metri, scoarţa maro închis şi crenguţe verzui. Frunzele sunt opuse, cu lungimea de 4-10 cm şi cu lăţimea de 2-4 cm, de formă ovoidală. Florile sunt mici (5-10 mm în diametru), cu patru petale galbene, adunate în grupuri de 10-25, şi înfloresc înainte ca frunzele să apară. Fructele (denumite coarne) sunt drupe roşii, alungite, de 2 cm lungime şi 1,5 cm în diametru, conţinând o singură sămânţă.

Fructele sunt comestibile, şi au gust astringent când sunt consumate proaspete. De aceea se folosesc mai ales gătite, având o aromă acidă, descrisă ca un amestec de merişoare şi vişine; sunt folosite mai ales la producerea gemului, la pregătirea sosurilor, similare sosului de merişoare, fiind curăţate de sâmburi şi fierte cu zahăr şi portocale. Pot fi de asemenea consumate uscate. În Armenia, fructul este folosit la distilarea votcii. În Turcia este consumat cu sare în timpul verii. Unele varietăţi din Ucraina, selectate pentru producere de fructe, au fructe de până la 4 cm lungime. Fructele se coc spre sfârşitul verii şi seamănă cu fructele coapte de cafea. În România, fructele se folosesc la obţinerea de cornată, o băutură alcoolică preparată din coarne fermentate cu zahăr şi alcool.

Specia este cultivată şi ca plantă ornamentală pentru florile de la sfârşitul iernii, care se deschid mai repede decât cele ale forsiţiei.

Din scoarţa sa se poate produce vopsea, iar din frunze se obţine tanin.

Commons-logo
Wikimedia Commons conţine materiale multimedia legate de Corn (arbust)
bg:Обикновен дрян

da:Kirsebær-Kornel de:Kornelkirsche en:European Cornel es:Cornus mas fr:Cornouiller mâle hr:Drijenak hsb:Zažny drěn hu:Húsos som it:Cornus mas nl:Gele kornoelje pl:Dereń jadalny pms:Cornus mas pt:Cornus mas sk:Drieň obyčajný sq:Thana sr:Dren sv:Körsbärskornell tr:Kızılcık uk:Кизил справжній vec:Cornus mas

Also on FANDOM

Random Wiki