FANDOM

Dovleac
Dovleac
Clasificare ştiinţifică
Regn: Plantae
Diviziune: Magnoliophyta
Clasă: Magnoliopsida
Ordin: Cucurbitales
Familie: Cucurbitaceae
Gen: Cucurbita
Specie: Cucurbita maxima

Dovleacul (Cucurbita maxima) este o plantă erbacee anuală cultivată pentru fructul, florile şi seminţele sale.

C. maxima este o plantă anuală cu tulpină flexibilă şi agăţătoare. Are frunze cordiforme (în formă de inimă), pentalobulate, de mărime mare şi cu nervuri bine marcate; prezintă abundantă polozitate pe frunze şi tulpină. Florile sunt galbene şi cărnoase. Fructul prezintă mare variaţie (polimorfism); poate fi lung sau sferic, de culoare verde sau portocaliu intens. Pulpa fructului este galbenă-portocalie, densă şi de gust dulce.

Dovleacul conţine în interior numeroase seminţe ovale, convexe şi netede, de 2-3 cm lungime, care la rândul lor conţine un miez alb şi comestibil. Mărimea variază între 25- 40 cm diametru, deşi există şi cazuri excepţionale. Există varietăţi de vară cu pilele de culoare deschisă şi seminţe mai moi (varietate care se conservă puţin timp) şi varietăţi de iarnă care sunt mai seci şi dulci, folosit în produsele de cofetărie (durata de conservare este mai lungă).

Fișier:Pompoenbloem.jpg

OrigineEdit

Este originară din America de sud, unde creşte de formă sălbatică în Conul Sud. A fost introdusă într-o epocă timpurie în Europa (sfârşitul sec. XVI), uşurinţa hibridizării sale l-a facut să fie confundat cu dovlecii peregrinilor (Lagenaria siceraria). Azi se cultivă pe mari suprafeţe în regiuni temperate din toată lumea.

CultivareEdit

C. maxima încolţeşte din seminţe cu uşurinţă. Trebuie ca seminţele să fie selecţionate, pentru ca hibridează uşor cu alte specii de Curcubita, şi cu alte specii înrudite. Preferă soluri uşoare, cu umiditate, nu rezistă la secetă nici la îngheţ.

Întrebuinţare şi calităţiEdit

În unele ţări floarea se consuma ca legumă; fructul se conservă, în condiţii adecvate de lumină, temperatură şi umiditate, până la 6 luni în condiţii bune. Este bogat în β-carotină şi glucoză. Seminţele sunt cunoscute sub numele de seminte de dovleac şi li se atribuie proprietăţi medicinale în medicina naturistă.

Dovleacul se foloseşte în ritualele din Ziua Morţilor din mai multe ţări americane ( Statele Unite, Mexic, Guatemala....).de:Hokkaidokürbis en:Cucurbita maxima es:Cucurbita maxima fr:Potiron nl:Reuzenpompoen pl:Dynia olbrzymia qu:Sapallu ru:Тыква обыкновенная to:Hina (ʻakau) tr:Cucurbita maxima

Also on FANDOM

Random Wiki