Wikia

Plante medicinale

Scumpie

Talk0
102pages on
this wiki
Scumpie
Inflorescenţă de scumpie, cu fructe şi picături
Clasificare ştiinţifică
Regn: Plantae
Diviziune: Magnoliophyta
Clasă: Magnoliopsida
Ordin: Sapindales
Familie: Anacardiaceae
Gen: Cotinus
Adans.
Specii

Cotinus coggygria
Cotinus obovatus

Scumpia (Cotinus) este numele a două specii de plante din familia Anacardiaceae. Este un arbust mare sau un arbore mic, nativ emisferei nordice, în zonele calde sau umede. Frunzele sunt decidue, alternate, de formă ovală, lungi de 3-13 cm. Florile sunt grupate în panicule, cu o lungime de 15-30 cm. Deoarece par pufoase şi au o culoare gri-gălbuie, dau un aspect de fum în jurul plantei. Fructul este drupă mică, cu o singură sămânţă. Deşi clasificate anterior în genul Rhus, în prezent se disting de plantele din aceste gen prin frunzele simple şi inflorescenţele pufoase.

Fișier:Cotinus.obovatus01.jpg

Scumpia americană (Cotinus obovatus, sin. Rhus cotinoides) este nativă regiunii sud-estice ale Statelor unite ale Americii, din Tennessee pânp în Alabama şi Texas. Este o plantă mai mare, devenind în mod frecvent arbore mic, cu o înălţime de 10-12 m şi trunchi de 25 cm diametru. Frunzele sunt de asemenea mai mari, 6-13 cm lungime; culoarea frunzelor din timpul toamnei este mai puternică decât la speciile eurasiatice. Inflorescenţele sunt însă mai rare decât în cazul C. coggygria.

Cultivare şi utilizareEdit

Scumpiile, îndeosebi C. coggygria, sunt populare ca arbuşti de grădină. Câteva soiuri cu frunze purpurii sau bronz ale speciei C. coggygria au fost selectate, având inflorescenţe roz pal şi frunze contrastante, purpurii-negre; cele mai comune din comerţ sunt 'Notcutt's Variety' şi 'Royal Purple'. Dacă sunt plantate împreună, aceste două soiuri produc hibrizi.

Cultivarea se face pe soluri uscate, nefertile, care menţin o creştere slabă şi conduc la frunze colorate frumos toamna; dacă sunt plantate pe soluri fertile, arbuştii devin mari şi tind să trăiască mai puţin, îmbolnăvindu-se. Ambele specii pot fi curăţate primăvara devreme, pentru a produce butaşi noi, cu frunze mari, dar fără flori.

bg:Смрадлика

en:Smoke tree eo:Kotino es:Cotinus fr:Cotinus hsb:Parukownik ka:თრიმლი lt:Pūkenis nl:Cotinus pt:Cotinus sr:Руј

Around Wikia's network

Random Wiki