FANDOM

Viscum album
Clasificare ştiinţifică
Regn: Plantae
Diviziune: Magnoliophyta
Clasă: Magnoliopsida
Ordin: Santalales
Familie: Santalaceae
Gen: Viscum
Specie: V. album
Nume binomial
Viscum album

Vâscul european (lat. Viscum album) este o specie de vâsc, specia numită iniţial astfel şi este cunoscută şi ca Vâsc comun, pentru a o distinge de alte specii înrudite. Este originară din Europa şi sud-vestul Asiei.

Este un arbust hemi-parazit, care creşte pe tulpina altor pomi. Are tulpini de 30 până la 100 cm lungime cu ramuri dihotomice. Frunzele se află în perechi opuse, de forma unor panglici, întregi, având structura pielii prelucrate, cu o lungime de 2-8 cm şi lăţimea de 0.8-2.5 cm, de culoare galben-verzuie. De regulă dioecice, florile sunt discrete, de culoare galben-verzuie, având un diametru de 2-3 mm. Fructul este o boabă de culoare albă sau galbenă, care conţine numeroşi sâmburi încastraţi în pulpa gelatinoasă a fructului.

Până la patru subspecii sunt în general acceptate (Flora Europaea, Flora Chinei, Bean 1980, Blamey & Grey-Wilson 1989), şi alte două câteodată. Specile diferă în culoarea fructului, forma şi mărimea frunzelor şi evident în copacii gazdă utilizaţi.

  • Viscum album subsp. abietis (Wiesb.) Abromeit. Europa centrală. Fruct alb; Frunzele de până la 8 cm. Creşte pe Abies.
  • Viscum album subsp. album. Europa, sud-vestul Asiei şi în est până în Nepal. Fruct alb; frunze de până la 3-5 cm. Pe Malus, Populus, Tilia, şi mai puţin pe numeroase alte specii, incluzând (rareori) Quercus.
  • Viscum album subsp. austriacum (Wiesb.) Vollmann. Fruct galben; frunze de până la 2-4 cm. Europa centrală. Pe Larix, Pinus, Picea.
  • Viscum album subsp. meridianum (Danser) D.G.Long. Asia de sud-est. Fruct galben; frunze de până la 3-5 cm. Pe Acer, Carpinus, Juglans, Prunus, Sorbus.
  • Viscum album subsp. creticum Böhling et al. Recent în Creta estică (Böhling et al. 2002). Fruct alb; frunze scurte. Pe Pinus brutia.
  • Viscum album subsp. coloratum Kom. este tratat de Flora Chinei ca o specie distinctă Viscum coloratum (Kom) Nakai.

Mitologie şi simbolismEdit

Vâscul a stârnit dintotdeauna interes şi este înconjurat de un număr de mituri şi legende. În unele ţări joacă un rol în festivitatea de Crăciun. De asemenea apare şi în popularele cărţi cu benzi desenate Asterix, unde vâscul cules din stejar avea propietăţi speciale..

ReferinţeEdit

Commons-logo
Wikimedia Commons conţine materiale multimedia legate de Viscum album
an:Bisca

ca:Vesc cs:Jmelí bílé da:Almindelig Mistelten de:Weißbeerige Mistel en:Viscum album eo:Blanka visko es:Viscum album fi:Misteli fr:Gui (plante) fy:Mistel hsb:Lišćowcowy jemjel hu:Fehér fagyöngy it:Viscum album ja:ヤドリギ li:Haamsjeut lv:Baltais āmulis nl:Maretak nn:Misteltein no:Misteltein pl:Jemioła pospolita ru:Омела белая sr:Имела sv:Mistel uk:Омела біла zh:槲寄生

Also on FANDOM

Random Wiki